keskiviikko 18. syyskuuta 2013

Rekkakuskit jäällä.

Eilen alkoi uusi kausi realityohjelmasta Rekkakuskit jäällä. Olen seurannut tuota ohjelmasarjaa sen tullessa kerran viikkoon JIM TV:llä.

Olen jotenkin koukuttunut tuohon ohjelmaan ja minulla tekee kipeää, kun en pääse näkee sitä. Monetkaan ohjelmat televisossa ei tee samaa fiilistä. Ehkä joku keräilysarjoja ja National Geografic sarjan ohjelmia tulee katottua.

Rekkakuskit on minusta luonnollisen oloisia tuossa esiintyäkseen kameralle. Sitten kuljetusala on toimiala, joka tekee työtä meidän kaikkien ihmisten.puolesta. He ajavat pitkiä taipaleita saadakseen meille kaiken tarvisevamme maailmalta.

Nämä miehet ja naiset ajavat luonnottoman kovissa olosuhteissa. Talvisissa oloissa ja pakkasen haitatessa työskentelemään tuo aivan oman näkökulman tähän maailmaan. Yleensä kaikki on tottuneet lämpimiin ilmanoloihin eikä monellakaan ole kokemusta talvesta ja sen tuomasta mielihyvästä omalla laillaan.

Nyt nuo karjut ajaa myös Kanadan erämaissa, talviteillä ja jääteillä. Alaskassa on oma vuoristo, joka tuo haastetta ajamiseen ja tiellä pysymiseen. Vielä on osattava ajaa oikein, jotta mitään vahoinkoa ei tule. Tie on mutkainen ja paljon jyrkkiä mäkiä. Matkaa on vielä yli 600 km ja päivä on lyhyt. Yö ottaa vallan talvella nopeasti. Ajokausi on kolmisen kuukautta. Kevättä kuitenkaan ei voi ennustaa tälläkään leveysasteilla.

Kanadan jääteillä miehet ajaa poikkeuksetta jäällä. Jään paksuus on mitattu ja sen kestävyys todettu useaaaan otteeseen ja jään paksuuden muuttuminen on otettava huomioon. Jäällä ajaminen on aina mielelle haastavaa. Tietenkään tietä ei aukaista, jos jään ei uskota kantavan tonneja painavaa rekkaa. Tie kun on auki, sinne saa ajaa kohtalaisen huoletta. Kuitenkin ajaminen jäällä on aina jännää, kun ajatukset on tiessä.
Päivä on lyhyt myös Kanadassa ja ajokausi vähän lyhempi. 60 paivässa on ajettava kaikki.

Olen ajanut jäätiellä henkilöautoa. Tie on vain kovaaa jäätä ja se pitää kohtalaisen hyvin kun vauhti ei ole huima. Jarruttaminen kannattaa tehdä moottorilla ja siten saaden pienenpää vaihdetta silmään, niin jarruttaminen paranee ja nopeus pienenee ja kun vauhti on tarpeeksi alhainen niin voi jarruttaa sitten jarruilla.
Näin täytyy ajaa myös isoa autoa. Alamäkeen on saatava pienempi vaihde silmään, niin vauhti pienenee.

Jäällä ajaessa täytyy nopeus laskea tiettyyn nopeuteen jotta alla oleva jää kestää painon. Liian nopea vauhti saa jään alla olevan veden liikkeelle ja se voi heikentää jään paksuutta ja saa mahdollisesti railoja ja näistä tulee vettä jäälle. Jää voi haljeta ja sitten ei enää jään paksuus kestä tonneja painavia rekkoja. Vesi kuluttaa jäätä alapuolelta ja sen paksuus heikkenee. Jos tätä ei noudata, todennäköisyys onnettomuuteen on suuri.

Jäätie on ihan normaali tie toisten joukossa. Tie on auki vain talvisin. Maailmassa on paikkoja joihin ei pääse muuten kun jäätä pitkin. Näillä ihmisillä huoltovarmuus on kiinni talvisten teiden varassa. Koko vuoden tarve täytty viedä talvella. Talvi on siten heidän vuodenaikansa. Maailmassa vain pohjoisella pallonpuoliskolla on tämmöisiä paikkoja. Siellä elää joitan alkuperäisasukkaita ja heidän perheen jäseniään. Nämä ihmsiet on kiitollisia näistä rekkakuskeista.

Minä ainakin arvostan näiden kuskien työtä. Ohjelmassa ei juuri isoja onnettomuuksia tule. Sarjassa
esiintyvät rekkakuskit onnistuu näissä tehtävissa. Kuitenkin onnettomuuksia tulee vaikka nniitä ei seurata.
Jokaisen, joka ajaa tämmöisissä olosuhteissa, täytyy olla valis mahdolliseen onnettomuuteen. Ajaa liikennerajoitusten mukaan, niin sitten voi olla varmenpi työn loppuun saattamiseen.
Tän jälkeen itselläkin on hyvä mieli.



2 kommenttia:

  1. Sarjaan on tullut uusi naiskuski New Yorkista.

    VastaaPoista
  2. Eilen kolme rakkakuskia tuli jäälle ja tien painorajoitus oli 40 000kg. Rekkakuskeilla oli painoa 42 000kg. Jatko jää ensi kertaan.

    VastaaPoista