sunnuntai 8. maaliskuuta 2015

Euroopan omat joukot

Euroopan komission puheenjohtaja on esittänyt uuden ajatuksen. EU:lle oma armeija. Hassua, että tämmöistä esitetään. Kaikki valtiot ei pääse kuitenkaan mukaan ja Euroopassa on niin monta kansallisuutta kun on valtioita. Mikä tämmöisen esityksen voisi olettaa menevän eteenpäin?

Moni ajattelee, että Venäjä on uhka Euroopan turvallisuudelle. Voi olla, että on. Eurooppaa on yhdistetty kautta historian ja aina on joku tullut eteen yhteisen valtion perustamisessa. Olisiko tämmöinen armeija sitte ensi askel ns. Euroopan Yhdysvaltojen. Euroopan kartta on ollut yhdessä jos toisessa murroksessa ja keskimäärin sadan vuoden välein on tapahtunut rajamuutoksia kansallisvaltioiden välillä.

Euroopan puolustusvoimat. Miten ne muodostettas?
Kansallisvaltioilla on omat armeijat. Sitten olisi yhteinen armeija, mikä puolustais sen lisäksi. Itseasiassa tämäkään ehdotus ei tule tyhjästä. Euroopassa on taantuma ainakin enemmistössä valtioita. Rahaa on mutta se joudutaan kohdentamaan tarkemmin kuin mennä vuosina. Suomellakin on omat rahoitusongelmat puolustusvoimien ylläpidossa. Yhteistyötä haetaan Ruotsin kanssa.

Kun tämmösiä joukkoja hommataisiin. Miten eri valtiot osallistuis siihen ja miten kansallisvaltioiden omat armeijat olisi samassa juonnossa matkassa. Pitäisikö kansalliset joukot yhdistää Eurooppalaisiin joukkoihin? On miten on, tää asia on otettava huomioon. 

Huomioitavaa on se, että tämmöistä on ehdotettu. Voipi olla, että tulevaisuudessa ollaan yhtä valtiota tai sitte ei olla. Kreikka on ongelmissa lainojensa kanssa. Talous ei ole kehittyny Euroopan maissa.
Planeetalla on useita erilaisia kansallisuuksia, kansallisvaltioita, uskontoja, maanosia ja eri rotuja meidän planeettaa kuluttavia ihmisiä. Maailma on ryhmittyny ympäri pallon erialaisiin talousjärjestelmiin. Ehkä Euroopankin on etsittävä suurenpaa näkyvyyttä. Onko se sitte tämä vai olisiko joku toinen yhteistyön muoto olla oikeampi`?


sunnuntai 25. tammikuuta 2015

Kreikassa on tänään vaalit


Kreikka saa kaiketi vasemmistolaisen hallituksen. Yksi voittajasuosikki on vasemmistopuolue Syrizan puoluejohtajan Alexis Tsiprasin. Tiedä tuosta sitten. Euroopan Unionin änkyrävaltio on ollut vuosia suurissa veloissa ja nyt kansa saattaa äänestää EU vastaisen puolueen valtaan. Alexis Tsiprasin on kuitenkin lieventänyt kantaansa Eurooppaan, ettei olisi niin eurovastainen kuin aikaisemmin.
Demokraattisen valtion perusteet on niin, että Syriza voittaessaan saa pääministerin paikan.

Kreikka on paininut vuosia lainaohjelmansa turvin eteenpäin ja on tehnyt leikkauksia valtion menoihin niin, että taisi työttömyys pnnahtaa kattoon ja kansalaisten elämä vaikeutunut hintojen nousun sekä kansalaisilla olevan päivittäisen rahavarallisuuden vuoksi.

Vaaleissa on kyse euron tulevaisuudesta. Yhteisvaluutta euro on Suomenkin valuutta ja Kreikan tulevaisuus eurossa vaikuttaa myös Suomeen. Niin kutsutut takuut Kreikalta saattaa joutua nyt koetukselle.

Kuinka tärkeää Euroopalle on Kreikan pitäminen euroalueena. Tietääkseni muut EU-kriisimaat (Italia, Espanja ja Irlanti) ovat saaneet taloutensa kohenemaan EU-pakettien avulla. Näillä valtioilla asiat on jokseenkin hvyin verrattuna Kreikkaan. Kreikka ei ole pystynyt maksamaan lainojaan juuri ollenkaan. Syrizan Alexis Tsiprasin on sanonut hakevan lisää helpotuksia lainan maksuun. Tietenkin kansa on tyytymätön nykytilaan mutta miten asia olisi pitäny sitte hoitaa.

Tietääkseni Kreikassa ei isommin kerätä veroja, tai kerätään. Verotuloja ei isommin valtiolle tule, kun juuri kukaan ei tilitä tulojaan valtiolle. Sitten heidä teollisuus, mitä se on? Kreikassa ei juuri ole teollisuutta. Ehkä vähän oliiviöljyn tuottamista paikalla on. Matkailu ei tuo veroja valtiolle. Kun mikään ei maksa mitään, niin miten siitä saa verotuloja valtio. Matkailu voi tuottaa jonkin verran mutta parempiakin tuottavuuden aloja on olemassa maailmassa.

Lainaohjelmien lykkääminen on aina hankalaa. Kreikka joutuu pitkään kituuttamaan saadakseen maansa eurokuntoon ja Euroopan valtiot ei saa omiaan pois. Sitten kun vielä inflaatio vie osan tuotosta, niin häviäjiä on kaikki. Niin Eurooppa kuin Kreikka. Taitaa yksi jos toinenkin korjauskeino olla  tuhoisa. Euro on hyvä valuutta mutta jokainen valtio tuottaa ongelmansa eniten itselleen. Yhteisvaluutassa ei ole kansallista keinoa eli devalvaatiota, jolla ennen tasoitettiin taantunutta taloutta. Ns. sisäinen devalvaatio tuo taas omat ongelmansa.





Ohjus 30 vuotta sitten

30 vuotta sitten joulukuussa 28:n päivän tienoilla oli pohjoisen Suomen tutkat havainneet oudon valoilmiön taivaalla. Tätä varten lähetettiin hävittäjät tunnistamaan tapahtumaa. Läpi seudun lennettiin, eikä nähty mitää poikkeavaa Inarijärven ympäristössä. Asia oli käsitelty.
Valoilmiö oli havaittu myös pohjois Norjassa ja heillä taisi olla epäilys mikä tuo valoilimö oli.
Suomessa asia unohdettiin mutta Norja julkaisi mediassa nähneensä neuvostoliittolaisen ohjuksen omassa ilmatilassa. Maailmaan tuli tieto ohjuksesta, joka tuli Barentsin mereltä Norjan yli Suomeen.

Suomen hallitus oli hiljaa mutta nyt norjalaisten julkastessa Suomessakin jouduttiin aloittamaan ohjuksen etsinnät. Ne keskittyivät Inarijärvelle kun paikalta oli löydetty yksi ohjuksen pala mutta itse ohjus, missä se oli? Ohjus oli Inarijärvessä. Paikalle alkoi virrata lehdistöä ja mediaa jo useista Euroopan maista. Se uutisoitiin sitten niin Suomessa kuin naapureissamme. Suomi teki selvityspyynnön Neuvostoliitolle ja sai anteeksipyynnön tapahtuneesta vahingosta. Ohjus oli tavallinen maaliohjus, joita Neuvostoliitto käytti laivastoharjoituksissa Barentsin merellä.
Itse tutkimukset alkoivat vasta tammikuun puolella, kun asia tuli julki Norjan kautta. Ohjuksen palat ja osat vietiin Neuvostoliittoon ja Neuvostoliitto maksoi Suomelle ohjuksen nostamisesta kuluja.

Muistan hämärästi tuon tapahtuman ja minulla oli tietona asiasta se mitä teidotusvälineissä tuli.
Olin 12 vuotias tuolloin. Nyt jälkeen miettien tulee esiin yksi kysymys. Eikö Inarijärven jäässä ollut aukkoa ohjuksen osuessa jäähän? Miten tuo voi kadota jään alle niin, että ei ole avantoa putoamispaikalla? Kaiken lisäksi ohjuksen uskottiin olleen risteylyohjus. Aikamoinen vahinko Neuvostoliitolta.

Suomessa elettiin hiljaiseloa ehkä suureen naapuriin uskoen. Näin ilmeisesti ei reakoitu tapahtumaan. Outoa on sekin, että asiaa ei julkaistu tapahtumahetkellä.


Venäjä varustaa itärajamme lähistölle

Venäjän varustautuminen länttä kohti on oleva tosiasia. Venäjä tulee lähemmäs meitä. Venäjä tulee lähemmä Länsi-Eurooppaa. Näin on myös Suomen itärajan toisella puolen. Viimeisimmät varustautumiset ovat Petroskoisssa ja Alakurtissa. Nämä eivät ole kovinkaan kaukana Suomen itärajasta. Mitä asesitusta sinne tuodaan, en osaa sanoa tässä. Sinällään asia ei ole niin suuri kuin olettaa. Esimerkiksi Alakurtin varustautuminen ei ole uusi asia. Neuvostoliiton aikaan siellä oli tukikohta. Samoin Venäjän aikaan. Alakurtti lakkautettiin 2009 ja silloin sieltä vietiin joukot pois muualle Muurmanskin alueelle.  Nyt sitte sotilaat palaa takaisin.

Onko kyse meneillään olevassa Ukrainan kriisistä, kun tuonnekin palataan takasin. Itse en osaa sanoa. Ainahan Alakurtissa on ollut vemäläisiä sotilaita ja aseistusta. Ainakin II Maailmansodan jälkeen siellä on ollut venäläisiä joukkoja. Luin jostain, että Venäjä asuttaa Alakurttia pohjoisen laivastonsa tueksi ja varustautumista Barentsinmeren uusiin sotilaallisiin investointeihin. Venäjä näyttää varustautuvan myös pohjoisella Jäämerellä tänhetkisen maailmanpoliittisen tilanteen takia.
Etelämmäs Petroskoin alueelle Venäjä on myös lisäännyt arsenaalia. Sielläkin sattuu olemaan venäläisiä tukikohtia. On ollut aina ja tuonnekin on lisätty viime aikoina lisää joukkoja. Suomen lähistöllä on vuosien varrella lisätty sotilasvoimaa jo usean vuoden. Venäjän mukaan nämä on osa pohjoista ulottuvuutta varustautumisen varalta. Silti nämä tukikohdat on Suomen rajojen tuntumassa.
Ehkä eteläisemmät tukikohdat Pietarin pohjoispuolella on Itämeren  alueelle kohdistuvaan puolustusstratekiaan perustuvaa varustautumista.

Täytyy vain toivoa, että nämä varustautumiset on vain normaalia valtioiden asevoimien kehittelyä, eikä uhkaksi Eurooppaa vastaan. Tässä kisassa Suomi on aina lännen ja idän välillä.


sunnuntai 21. joulukuuta 2014

Maitotuet

Maailmassa on erilaisia valtiojärjestelmiä. Yksi näistä on ihan itärajamme toisella puolen. Kyse on Venäjästä Suomen suurimmasta kauppakumppanista. Nyt kun maailman huomio on kiinnittynyt itäiseen Eurooppaan, siitä on ja on ollut seurauksia Suomen talouteen. Idänkauppa ei toimi. Ainakaan ei toimi siten miten Suomelle tästä yhteoistyöstä tulleet hyödyt on osoittanu.

Suomi on yrittäny saada hyvitystä Venäjän kaupan tuomaan hävikkiin Euroopalta mutta huonoin tuloksin. Ensin saatiin lämmin kättely eurooppalaisilta kumppaneiltamme. Sitten vähemmälle huomiolle jääneet tuet saatiin mutta kovan väännön perustana. Suomi haki EU-tukia maidontuottajille menetettyjen eurojen tilalle, jotka normaalisti tulee idänkaupan tuloksena.

Ensiksi saatiin vain henkistä tukea ja ymmärrrystä Euroopalta maitotukien saamiseen. Tähän otettiin kantaa hyvinkin tunteikkaasti mediassa ja maatalousväestön keskuudessa. Neuvottelut jäivät laihoiksi. Syynä oli muutaman prosenttiyksikön ero johonkin eurooppalaisen tilastoon mitattuna ja Suomi jäi ulkopuolelle kumppaneittemme lupauksista huolimatta.

Kun kansa ja asianomaiset karjataloudet jyrähtivät mediassa selityksiä riitti. Selittelyt olivat keksityn oloisia  ja vaikesti ymmärrrettäviä sekä valitettavan outoja. EU-kumppaniemme mukaan ehdot joilla tukea saa ei täyty. Suomen hallituksen mukaan ehdot täyttyy. Suomen ongelma on osuustoimintaan perustuvat liiketaloudet, jollaista Euroopassa muualla ei ole. Tämän vuoksi ehdot eivät täyttyneet ja jäimme vaille EU:n maitotukia.

Idänkaupan kriisi on vielä pitkä. Helpotusta  asiaan ei ole tulossa. Korvaavat markkinat on luotava vaikka samalla odotetaan pakotteiden purkua. Näyttää siltä, että asia ei heti korjaannu. Yleinen mielipide haastaa virallisen version, kuitenkin maitotuotteiden vienti olisi tärkeä Suomelle.'
EU jakaa meidät eri kastiin eteläisten ja itäisten naapuriemme kanssa. Jopa Baltian maat saivat korvauksia.

Yhden Venäjän politiikan sijasta olisi sittenkin parempi Suomelle se, että olisi myös erilliset suhteet Venäjään. EU:n Venäjäpolitiikka menee suurien talouksien ehdoilla ja Suomi on jäänyt odottamaan parempien aikojen tuloa.


 

torstai 27. marraskuuta 2014

Vasemmisto - Keskusta - Oikeisto vai olisiko vaihtoehto?

Eilen A-studio lähetyksessä eduskuntapuolueiden väliväittely ennen ensi vuoden eduskuntavaaleja.
Tutut nimet jaksoivat väitellä toisiaan vastaan vaikkakin kärsivällisesti välttivät haukkumasta toisiaan.
Heidät oli istutettu lähetyksen lopussa esitettyyn ruotsalaisen tutkijan tekemän järjestyksen mukaan. Tässä tutkija oli esittänyt mahdolliset blokit Suomen eduskuntaan kuten suuressa osassa Eurooppaa on. Suomea verrattiin erityisesti Ruotsin blokkiin, joka on vasemmisto vastaan oikeisto.
Minua kiehtoi erityisesti tuo jako vasemmistoblokkiin ja oikeistoblokkiin. Ruotsissa tää on selviö mutta Suomessa vasemmisto -oikeisto jakoa ei ole määritelty poliittisessa käytännössä.

Mielenkiinnosta vasemmisto-oikeisto blokkijako olisi Suomessakin kokeilun arvoinen ajatus. Suomalaiset puolueet ei ole innostuneet tämmöisestä ajatuksesta. Ohjelmassa tulikin kommentteja tämmöistä jakoa vastaan.  Minä kysyn miksi Suomeen ei tämmöinen blokkiajattelu sovi. Kansalaisillea olisi vaaleissa mahdollista valita jommankumman hyväksi ja siten politiikka olisi selkeämpää....

Suomessa toimii vasemmisto-keskusta-oikeisto blokkijärjestelmä. Miten sitte olisi kokeilu jaosta seuraavaan puoluejakaumaan.
Vasemmisto:Sosiaalidemokraatit, Perussuomalaiset, Vasemmistoliitto ja Vihreät.
Oikeisto: Kokoomus, Keskusta, Ruotsalainen kansanpuolue ja Kristillisdemokraatit.
Miten olisi hallitus vaalien jälkeen. Olisi kaksi blokkia, jotka kisaavat vallasta.

Suomessa poliittinen järjestelmä nojautuu pitkälti kansan tahtoon. Kansalaisissa on hyvin paljon Keksustan kannattajia ja ns. vanha maalaisliittolainen puolue on aina ajanut maaseudun ihmisen asiaa. Samalla Keskusta on pienen ihmisen puolella enemmän kuin mikään muu puolue Suomessa.
Samoin Keskusta on juuriaan myöten maalaisen  puolue. Osin ollaan tultu siihen, että Keskusta on hakenut kannatusta kaupungeista. Ei niin hyvällä tuloksella. Osa kansalasista on tullut asumaan ja elämään kaupunkiin työn perässä. Näin osa Keskustan kannattajista on nykyään kaupungissa.

Sitten Keskustalla on eroja Kokoomukseen ja näin porvalipuolueet ei ole samassa veneessä. Porvaripuolueilla on  eroja mutta samaan hallitukseen molemmat normaalisti mahtuu. Eroja on eritisesti valtion ja kuntien toiminnasta. Suomalaisista puolueista SDP ja Kokoomus mahtuu samaan hallitukseen mutta minusta pieniä puolueita ei saisi olla  tiellä yhteisen politiikan tekemiseksi. Eniten yhteistä on kuitenkin porvarihallituksella ja punamullalla. Punamulta tarkoittaa Keskustan ja SDP:n muodostamaa hallitusta. Tämä on historian tuntema koalitio, joka on hallinnut kautta aikain. Erityisesti sotien jälkeen.

Mielenkiintoista olisi kuitenkin joskus kokeilla ns vasemmisto -oikeisto blokkihallitusta. Hallituksessa olisivat kaikki ns. vsemmistopuolueet tai ns. oikeistopuolueet. Erityisesti nykyään kun kaikkia hallitusvaihtoehtoja on käytetty viimeisen 25 vuoden aikana, olisi vasemmisto-oikeisto blokki hajatelma voisi olla kokeilun arvoinen nykyisessä taloudellisessa tilanteessa. En kuitenkaan sulje pois
nykyistä hallituskäytäntöä, kun vain tärkeitä taloudellisia päätöksiä tulee. Elinkustannusten tuoma lasku ei jääisi tulevien sukupolvien maksettavaksi, vaan se hoidetaan meidän elinaikana.


torstai 30. lokakuuta 2014

Helsinki Guggenheim

Helsinkiin sijoittuja Guggenheim museon arkkitehtikilpailuun löytyi linkki Yleisradion sivuilta. Yllätykseneni löytyi sivullinen satoja samankokoisia mosaiikkipaloja, joita klikkaamalla sai auki. Onhan tuo tietenkin hyvä, että saa suurennettua kuvan mutta minkä kuvan tuolta hakee on ihan oma asia. Onko tosiaan ollu näin suuri kiinnostus yhtä museota kohtaan maailmassa. Vaikuttaa siltä, että tällä tavalla saadaan kiinnostus museon rakentamisessa Helsinkiin todelliseksi. Kisassa on ollut näin paljon osallistujia. Mahtaako maailmassa olla montaakaan arkkitehtiä, joka ei olisi osallistunut tähän rakennuksen suunnittelukilpailuun. Toisaalta kun miettii tätä määrää, niin tulee mieleen mielenkiintoinen asia. Olisinpa osallistunut tuohon kisaan. Asia voi olla näin, että minua ei olisi hyväksytty osallistujaksi arkkitehtuurialan vähäisen tuntemisen vuoksi.

Hulluimman Guggenheim museon valinta on kuitenkin tämän sivun tarkoitus. Tuon voi arpoa, sillä ei tuota kuvamäärää jaksa kattoa. Idea on hyvä mutta voisi kysyä, olisiko hulluin museoesitys olla se mikä rakennetaan Helsinkiin. Itse olen sitä mieltä, että Guggenheim saisi tulla Helsinkiin. Museo on sen verran erikoinen jo rakennukseltaan, että sen rakentaminen Suomeen näyttäisi maailmalle Hullut suomalaiset -teemaan liittyen. Me voisimme laittaa hulluimpia keksintöjä tuonne museoon näytille ja näin tulisi Suomen kansan mielipide näytettyä myös maailmalle. Suomea kun viedään maailmalle Euroopan Unionin kautta hallitustason kokouksessa. Olen aikoinani äänestäny Euroopan Unionin puolesta mutta EU ei tuo meille parempaa elintasoa. Vain menestyneet kansalaiset  ja poliittinen eliitti on hyötynyt EU:sta. Suurin osa kansasta on kyllä omissa oloissaan, missä EU ei näy. Tämmösenkö EU:n puolesta äänestin aikanaan. Ihan toisenlainen tulevaisuus kuva minulla oli vuonna 1994.

Helsinki Guggenheim -museo olisi minusta sopiva Hölmöläistarinoiden avaruusaitaksi ja tuomaan esiin kaikkea suomalaista hulluutta tässä maailmassa. Suomalaista ajanvietettä museoon koko maailman nähtäväksi.